tisdag 24 juni 2014

Färdigmat: Pizza

Vad: Pizza! Vissa dagar blir jag så sugen att jag bara inte kan motstå tanken. Fastän det står en obehaglig särskrivning på kartongen. Men vänta nu här, köpepizza innehåller väl helt säkert en massa gluten? Ja, tyvärr. Eller, det finns en del glutenfria pizzerior förstås, som man kan prova. Den som ligger här hemma hos mig är inte en sådan, MEN jag tänkte helt finurligt såhär: En calzone innehåller väldigt mycket fyllning. Fyllningen är dessutom väldigt god och väldigt mäktig. Behöver jag då äta brödet? Nej, det behöver jag inte. Så nu har jag två gånger köpt calzone, skurit upp den på mitten och ätit innehållet. Är man väldigt känslig mot gluten är det förstås inte någon bra idé, men för mig fungerar det bra att bara låta bli att äta brödet. Obs: Beställ inte pizza på din första dejt eller liknande, för det ser ju lite tråkigt ut på tallriken när det tomma brödskalet ligger kvar sedan. Nej, ät hellre detta hemma ensam framför tvn. Det här knepet fungerar förstås inte på vanliga platta pizzor, för där är det så lite fyllning att du inte blir mätt på att plocka av den från brödet. Men säkert kan din pizzeria göra en calzone även med annat innehåll än den vanliga skinkan och osten om du föredrar det.
Varför: För ibland är man bara väldigt pizzasugen och då är det bara så.
Äta till: Sallad. Och Coca-Cola förstås! Kom ihåg: Max 2,5 dl läsk.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar